Pulau Lang Tengah - Reisverslag uit Pulau Lang Tengah, Maleisië van degrotelpreis - WaarBenJij.nu Pulau Lang Tengah - Reisverslag uit Pulau Lang Tengah, Maleisië van degrotelpreis - WaarBenJij.nu

Pulau Lang Tengah

29 Maart 2015 | Maleisië, Pulau Lang Tengah

Al genietend van een Roti Canai, werden we in een restaurantje door een Engelse jongen, Raphe genaamd, aangesproken. Hij vroeg ons of we al plannen hadden na de Perhentian en of we niet een keer wat totaal anders wilden gaan doen. Hij leidt namelijk een vrijwilligersorganisatie welke zich inzet om baby zeeschildpadden te redden. Hij vertelde ons verder niet heel veel, maar omdat het ons een vette ervaring leek, en we bovendien nog wat tijd overhadden, dachten we het maar gewoon te doen! Nadat we nog een derde persoon, Brittany, hadden overgehaald om mee te gaan hebben we de boot gepakt naar Pulau Long Tengah. Toen we aankwamen op het turtle beach, was deze helemaal verlaten, en was er om ons heen niets dan dichtbegroeide jungle. Gelukkig kwamen er al snel vier mensen uit deze jungle lopen, welke ons direct hielpen met onze tassen. Na wat kampregels en jungle survival tips – pas op voor mangrove slangen, duizendpoten, schorpioenen, trigger vissen, steenvissen, etcetera - te hebben uitgelegd, zorgden de vier ervoor dat we ons al snel thuis begonnen te voelen. Wat een toffe mensen! Super aardig en ze hebben allemaal enorm veel kennis over de natuur om ons heen. Ze hebben het gehele kamp ook zelfvoorzienend weten te krijgen: water haal je uit een put, etensresten gaan op het kampvuur, ontlasting wordt compost, stroom wordt met een zonnepaneel opgewekt, enzovoort. Het was echt leuk om hier even een deel van uit te maken en ook daadwerkelijk mee te helpen. We hebben met zijn tweeën zelfs nog een stoel gebouwd, bestaand uit resten van een oud stretcher bed en wat resthout. We hadden zelf nogal een zware, gezellige, nacht achter de rug, maar het personeel op het kamp vertelde ons dat ze eigenlijk zelf ook niet veel slaap hadden gehad. Dit hoort blijkbaar bij het leven van een echte zeeschildpaddenredder: tussen 21.00 en 06.00 zijn de werktijden waarbinnen de stranden worden gecontroleerd op schildpadden. Zodra er een schildpad op een strand is beland, betekent dit waarschijnlijk dat deze eieren gaat leggen. De eieren moeten worden beschermt tegen stropers of roofdieren. Omdat we niet van plan waren om heel lang te blijven helpen, was het niet zeker of we überhaupt wel een schildpad tegen zouden komen. Gelukkig kwam er op de tweede en de derde nacht een schildpad buurten, en deze legde uiteindelijk ook nog meer dan 100 eieren, woohoo! Nadat de dienst erop zit is er nog even tijd om even te slapen, en rond 10.00 begint de volgende dag ongeveer, vaak met een rustig ontbijtje en een ouderwets potje kaarten. Daarna is er altijd wel wat tofs om te doen: er zijn een aantal koraalriffen met de mooiste vissen, een rots waar je vanaf in het water kan springen, een dagelijks potje beachvolleybal met de lokale bevolking, of hiken rond het eiland en in de jungle. We zijn hier in totaal vier nachten geweest en hebben daarna een boot terug gepakt naar het vasteland. Brittany reisde ook nog een stukje met ons mee naar de volgende stad, Kuala Terengganu (KT). Op onze laatste avond probeerde zij, na iets teveel biertjes, Peter te tackelen. Uiteraard is dat geen goed plan… Na een flinke valpartij kon ze helaas niet meer lopen en hebben we haar uiteindelijk in KT naar een dokter moeten brengen. Daarna zijn we al strompelend naar een prachtig meer gegaan zo’n 80 km verder, waar uiteindelijk helemaal niets te doen was en we dus weer terug wilden liften naar KT. We raakten aan de praat met een lokale familie, welke niet kon geloven dat je kon liften in Maleisië en ons daarom maar een lift aanbood, haha! Dit was ons al vaker opgevallen, het concept van liften wordt hier niet begrepen, maar als we het vragen worden we overal mee naar toe genomen. Vanochtend zijn we van KT naar Kuantan gelift wat in totaal ruim 200 km van elkaar vandaan ligt en we na een ietwat stroeve start toch in 4 liften voor elkaar hebben gekregen. Hier lijkt niet heel veel te doen, al hebben we net het lekkerst gegeten tot nu toe. De Indiaas-Maleisische keuken is echt GENIAAL! Morgen vertrekken we naar Taman Negara en gaan we de echte jungle maar eens onveilig maken.

• 29 Maart 2015 - 14:06

Jos:

Feest Liza! Van voor tot achter!

• 29 Maart 2015 - 14:38

Eva:

Leuk met de foto's erbij! Jullie zien er zooo goed uit! Geniet ze, x Jurrit, Eva, roos en rozijntje ;)

• 31 Maart 2015 - 17:43

Ruud:

Stoer! Volgend jaar turtle-overbevolking?

• 01 April 2015 - 11:54

G:

Mooie verhalen, Lies en Pablo! Ik heb gelijk even al jullie verhaaltjes gelezen.
    Stoer dat jullie al liftend door Maleisië heengaan.
    Keep those stories and pictures coming!
    X

• 02 April 2015 - 10:59

Mara:

Lieve Lies en Peet!

Wat fantastisch klinkt het allemaal en ziet het eruit! Ik word in regenachtig Nederland instant enorm jaloers!

Blijf volop genieten! I miss u!

Xxxxxxxx